När jag skulle skriva min lic-uppsats om satanism våren 1998 blev jag
intresserad av Wicca - och vad det var för något. Wicca verkade vara
satanismens snälla tvillingsyster, på något sätt.
Det fanns ju på ytan en del likheter.
Man firade till stor del samma högtider (solstånden och dagjämningarna, liksom fyra högtider som låg mellan dessa).
Båda
hade pentagrammet som en central symbol; skillnaden var att Wicca hade
en spets upp och två ned, medan satanister hade två upp, och en ned.
Båda praktiserade magi. Skillnaden var att satanister i hög grad praktiserade skademagi, medan detta var förbjudet i Wicca.
När
de strömningar grundades som senare skulle få Wicca som någon sorts
samlande namn, hade Storbritannien just avskaffat den s.k. Witchcraft
Act - det var 1951. För att det inte ska råda något missförstånd - detta
var inte en lag som var kvarglömd från häxprocesserna. Den utgick inte
från att häxor, magi eller mediumism fungerade - den utgick från att de
inte fungerade - och de som dömdes, blev dömda för att de ansågs lura i
människor saker som inte famns...
Den första kända
namnet i den nya häxrörelsen var Gerald Gardner., som under femtiotalet
gav ut två böcker om ämnet - ”Witchcraft Today” 1954, och ”The Meaning
of Witchcraft” 1957.
I dessa böcker förklarades det att
den religion som beskrevs där inte var ny. Istället menade Gardner att
han hade upptäckt en redan existerande religion som hade funnits
underjordiskt under århundraden och årtusenden. Det påminner lite om
Madame Blavatsky som ju heller inte hävdade att hon skapat något nytt -
hon hävdade ju att hon upptäckt en "hemlig lära" som funnits i många
tusen år.
För några år sedan kom en bok om Wicca ut på
svenska . Det var en översättning av Scott Cunninghams (1956-1993) bok
"Wicca- a guide för the solitary practitioner". På svenska blev det
"Wicca - vägledning för den självständiga utövaren". (Vattumannens
förlag 2013).
Det är väl den enda bok på svenska som
explicit handlar om just Wicca, och är skriven av en utövande wiccan.
Det finns ju redan tidigare positivt hållna böcker på svenska om
"häxkraft," av den utövande "häxan" Rosie Björkman, men hon verkar inte använda ordet Wicca som ett explicit namn på sin lära och praktik.
Cunninghams
bok försöker på många sätt göra Wicca lite mindre exotisk och mer
förståelig för större grupper. Det finns i den inga hänvisningar till
hemliga traditioner som levt underjordiskt i tusentals år - den enda
föregångare som nämns är shamanismen - enligt Cunningham är Wicca en
form av shamanism för vår tid.
Cunningham är noga med
att läsaren har rätt att skapa sin egen variant av Wicca och att hen
inte ska behöva följa de råd som Cunningham ger.
På så sätt ger den ett sympatiskt intryck. Men jag uppfattar det som om Cunningham i en fråga verkar göra ett undantag.
I
Wicca anses det allmänt att det finns två gudomliga väsen - en gud och
en gudinna. Här verkar Cunningham ganska rigid. Han betonar gång på
gång att både Guden och Gudinnan är exakt lika viktiga och i både
ritualer och böner ska ha exakt lika stor roll. Det upprepas sida efter
sida. Altaret ska exempelvis bestå av tre områden - ett tillägnad
Gudinnan , ett till Guden - och ett tredje till båda.
Cunningham
medger att det har funnit en del wiccaner som verkar ha dyrkat Gudinnan
mer än Guden - men man får intrycket att han verkligen vill sätta stop
för detta ofog...
Detta är väl delvis en reaktion på
olika feministiska typer av Wicca- ex.vis Z Budapests dianiska Wicca -
men det verkar nästan tvångsneurotiskt att inskärpa det sida efter sida.
Vad
ska en stackars wiccan som inte alltid vill ha exakt lika mycket
kontakt med den ena eller den andra av dessa entiteter göra?
Cunningham
vänder sig förstås mot skademagi och säger att allt sådant är en skymf
mot Guden och Gudinnan (trots att dessa, väl att märka, enligt honom
även har mörka sidor) .
I hans avsnitt om magi kommer
kanske det enda entydigt absurda man kan finna i boken. Han gör först
helt klart att han tror (nej, vet...) att magi fungerar - och ger sedan
ett exempel .
Om någon har fått 100 dollar (cirka 500
kronor) i en telefonräkning och denne har svårt att betala det, fungerar
magi – enligt Cunningham, alltid... Om hen utför de magiska riterna på
rätt sätt kommer magin oundvikligen att hjälpa hen att få ihop dessa 500
kronor inom någon månad. Alltid.
Ja, jag är nog
faktiskt benägen att tro honom - med det lilla tillägget att de flesta
som tillhör Cunningham läsekrets torde kunna få ihop 500 kronor inom en
månad även om de inte praktiserar magi. I de delar av världen där
Cunningham mest läses - hos de någorlunda välbeställda i den
industrialiserade världen - torde det inte vara några oöverkomligt
problem att inom en månad betala en räkning på just 500 kronor. Med
hjälp av släkt, vänner, lån osv
Det är lite pinsamt.
För om det hade handlar om 100.000 kronor hade det varit lite djärvt att
påstå något sådant - och det visste Cunningham mycket väl om. Därför
valde han ett exempel där man utan någon större svårighet kunde få ihop
summan även utan magi.
En del av boken handlar om parafernalia - Wicca är en av de religioner där dessa verkar helt nödvändiga för utövandet.
En
sympatisk formulering i boken är när Cunningham skriver att det inte
finns något som helst behov av att skydda de som utövar Wicca från de
krafter dessa försöker nå - de rituella cirklarna i Wicca syftar inte
alls till att stänga ute någonting utan att skapa ett heligt rum för Gudinnan och Guden.
Jag tycker det är sympatiskt eftersom det står i en sådan kontrast till
den obehagliga magiska praktik där man ska tvinga ned väsen genom magi,
och när dessa sägs ha gjort sin nytta ska de sedan tvingas bort.
Jag
anser nog att det är självklar att om man nu tror på andliga väsen och
försöker få kontakt med dessa bör man ha inställningen att dessa är
vänligt sinnade. Att försöka tvinga ner krafter som man inte litar på
för att dessa mot sin vilja ska underkasta sig en macho-magiker, låter
för mig som magins motsvarighet till plågsamma djurförsök.
Förutom Gudinnan och Guden
antyder boken att det finns andra gudomliga väsen. Det talas om de fyra
riktningarnas härskare - men det är tydligen inte helt säkert vad detta
är för något. En aningen mer detaljerad tolkning kan man finna i Raven
Grimasis fascinerande bok ”The Wiccan Mysteries”.
Men just oklarheten gör faktiskt dessa väsen än mer fascinerande.
I
boken finns alltså noggranna instruktioner om magi och dessutom en
personligt hållen ”Skuggornas Bok” mot slutet - där författaren lägger
ut sin egen wicca-tolkning - som han snabbt förklarar inte alls är
meningen att de måste följas av läsaren.
Wicca är en
naturreligion - att den har Gudinnan och Guden som de två
gudomligheterna kan koppas till att sexualiteten är viktig i naturen -
så även i denna i stort sett immanenta religion.
Wicca
är inte missionerande - vilket nog förklarar varför wiccaner sällan bryr
sig om något som skulle kunna kallas för apologetik. Medan kristna och
muslimer har skrivit tusentals och åter tusentals böcker för att visa
varför deras tro är rationell, och varför de som invänder emot den har
fel, finns i stort sett inget likande i Wicca.
Wiccaner
anser ju inte heller att de som inte ägnar sig åt Wicca kommer att
drabbas av ett fasansfullt straff i livet efter detta- så behovet att
övertyga alla har ju på det sättet bortfallit...
Pentagram som används i Wicca
No comments:
Post a Comment