Josuas bok är förmodligen den otäckaste boken i Bibeln. I den
beskrivs hur Gud leder israeliterna i ett fälttåg med syftet att utrota
den kananeiska befolkningen. Alla, inklusive kvinnor och barn. Liksom
den materiella kulturen.
Genom åren har denna bok skapat problem för kristna, och judar. Det har också riktats hård kritik mot den.
Kritiken
har varit av två typer. Dels den moraliska. Att framställa Gud som ett
folkmördarmonster, som i jämförelse får Ratko Mladic att te sig som en
människovänlig humanist, har förstås tett sig milt sagt opassande för
religioner som säger sig dyrka en god och kärleksfull Gud.
Men
under 1900-talet började en ny typ av kritik att uppstå. Forskare
började betvivla sanningshalten i Josuabokens scenario. Och under den
senare delen av 1900-talet började arkeologiska utgrävningar visa att
detta scenario helt enkelt inte kunde stämma.
Josuaboken är full
av skildringar av hur städer förintades. En del av dessa städer visade
sig ha varit ruiner långt innan det påstådda blixtkriget sades ha ägt
rum. Andra hade ännu inte byggts. Återigen andra fanns förvisso när den
påstådda invasionen skulle ha inträffat (1200-talet f.kr) men de visade
inget tecken på att ha blivit förstörda då.
En stad – Hazor –
verkade dock ha förstörts vid den tiden. Men omständigheterna talar emot
att detta skulle ha åstadkommits av israeliter.
Idag är det ytterst få arkeologer som inte kategoriskt avvisar Josuabokens scenario.
De enda som envist stött Josuas skildring är fundamentalister.
Nu
har dock Olof Edsinger, som uppenbarligen ändå tillhör denna kategori, i
sin bok ”Krigen i Gamla Testamentet” börjat ifrågasätta
historieskrivningen i Josuas bok. Han själv kommer från Evangeliska
Fosterlandsstiftelsen (EFS) men boken är utgiven på Livets Ords förlag.
I
allmänhet är hans tilltro till snart sagt varenda påstående i Bibeln
anmärkningsvärd, på gränsen till rörande. Han kan till och med ta ett
direktcitat i Josua från den så kallade ”skökan Rahab” och verkar tro
att det ordagrant stämmer. ”Skökan Rahab” var en invånare i den
kananeiska staden Jeriko som sägs ha förrått sin stad för de
israelitiska erövrarna. Hon hjälpte dem att inte staden, och massakrera
alla dess invånare utom just Rahab och hennes släkt.
Det är ju
ytterst tveksamt om hon ens existerat, och än mer tveksamt om det
direktcitat från henne som finns i Josua motsvarar någonting verkligt.
Men trots denna blinda tro verkar Edsinger ha kommit på att Josuabokens beskrivning av ett folkmord inte stämmer.
Hans
första argument är att krigsrapporterna från andra länder i
Mellanöstern vid denna tidpunkt var notoriskt överdrivna. Det är sant,
men skulle verkligen inte Bibeln – som sägs bestå av Guds ofelbara ord –
skilja sig från sådana blodiga skrytskrönor?
Det andra är att
påståendena i Josua inte stämmer med den fortsatta historieskrivningen i
Domarboken. De kananéer som sägs var förintade i Josuaboken verkar ju
ha vaknat till liv i Domarboken och fortsätter att ställa till problem
för israeliterna.
Att en fundamentalist inser att det finns uppenbara motsägelser i Bibeln som inte kan avfärdas är ju ett framsteg.
Han
använder dock inte arkeologiska argument, vilket är förståeligt. För i
så fall hade han också tvingats förneka uttåget från Egypten, vilket
han inte gör. Om långt över miljonen människor vandrade omkring i
Sinaiöknen i 40 år skulle det ha satt arkeologiska spår. Men det har det
inte.
Han medger dock att israeliterna själva verkar ha varit
kananéer, i allt utom religionen. Men drar inte vad jag ser som närmast
nödvändiga slutsatser av detta faktum.
Att den israelitiska
religionen segrade över den kananeiska måste ändå ses som ett historiskt
framsteg. Den kananeiska religionen både förespråkade och praktiserade
rituella barnoffer. Sådana verkar ha förekommit också i den
proto-israelitiska kulturen (jfr berättelsen om Abraham och Isak) men
övergavs, och fördöms som bekant mycket hårt i Gamla Testamentet.
Boken
kan inte rekommenderas i sig, men är ju ett intressant exempel på hur
även fundamentalister till slut kan påverkas av diskussioner och fakta
som kommit fram utanför de egna kretsarna.
No comments:
Post a Comment