Monday, August 26, 2024

Fundamentalister som går emot helvetesläran

Jag ogillar kristen fundamentalism, men när en sådan genom en typ av bibeltolkning kombineras med ett totalt avståndstagande från helvetesläran är det absolut ett försonande drag... Som i denna video som uppenbarligen är producerad av sjundedagsadventister.

Detta avståndstagande från helvetesläran har de gemensamt med Jehovas Vittnen, men står i motsättning till nästan alla andra kristet fundamentalistiska samfund,

För såväl sjundedagsadventisterna som Jehovas Vittnen delar med evangelikaler, kalvinister och andra fundamentalister åsikten att hela Bibeln är Guds ofelbara ord. En åsikt som jag själv finner absurd.

Men dessa två grupper har väl insett vad andra fundamentalister inte har, nämligen att en lära om eviga helvetesstraff står i ABSOLUT motsättning till alla idéer om en "god" Gud.

Anledningen till att jag överhuvudtaget vet något om sjundedagsadventisterna är att jag för ett antal år sedan hade en sympatisk granne i våningen ovanför mig som var sjundedagsadventist. Han fick mig att gå på en studiecirkel de hade i Stockholm.
 
Nej, de lyckades absolut inte få mig att bli sjundedagsadventist (vilket ni torde ha märkt!) men jag uppfattade dem som personligt sympatiska. Men om de inte hade tagit avstånd från läran om att människor ska plågas i evighet efter döden hade jag nog ändå lämnat studiecirkeln mycket snabbt...

Nu tror de exempelvis på Adam och Eva och att mänskligheten endast funnits sedan någon gång mellan 4000 och 5000 f.kr. För mig en helt ofattbar lära, men ändå uthärdlig. Men helvetesläran är inte uthärdlig

När jag skrev om detta ämne på Facebook blev jag uppmärksammad om denna spelfilm, som är en dramadokumentär om Edward Fudge , en akademiker från en evangelikal miljö, som efter omfattande studier kom ut med en liknande syn på helvetet som sjundedagsadventisterna har. Och hur han efter det utsattes för intensiva trakasserier.

I båda denna och den tidigare videon jag länkade till här finns också beskrivningar av helveteslärans utveckling. Konstigt nog missar båda den persiska zoroastrismen - som har den tidigast dokumenterade helvetesläran i historien. Efter att perserna besegrade det nybabyloniska riket och befriade judarna från fångenskapen kom helvetesläror in i judendomen, som dock övergav dessa ganska snart. Men de togs senare upp i kristendomen, och islam.

Det är en lära som framställer Gud som ett monster - i så hög grad att de allra värsta massmördare, psykopater och tyranner i jämförelse ter sig människovänliga. 

Därför är det alltid positivt med kristna som vågar problematisera denna lära. 

 

Ellen G White - ses som sjundedagsadventisternas grundare

No comments:

Post a Comment