Friday, July 12, 2024

Doreen Virtue....

... skulle inte gilla om hon visste att jag letar reda på hennes gamla videos som hon inte längre kontrollerar.

Men här får vi i alla fall reda på att hon 2012 inte tillhörde de som var skräckslagna över Mayakalenderns slut. Hon låter riktigt sansad.

Men det var innan mörkret sänkte sig över henne. Ett uttryck som hon vilt skulle protesterat mot, hon tror ju att hon har sett ljuset.

Vilket för henne innebär att hon med dyster min förkunnar att hon själv är frälst, men att alla (dvs den överväldigande majoriteten av alla människor) som inte fått  "Guds nåd" kommer att plågas i helvetet i oändlighet. Vilket hon numera inte verkar ha några problem med.

Jag föredrar trots allt glättad New Age-förkunnelse (hur naiv den än kan vara) än fundamentalistiskt mörker. Det är i alla fall min spontana känsla. Det förstnämnda gör i alla fall mindre skada.

Doreen Virtue "frälstes" från New Age och hamnade i en mörk lära, som om jag använde hennes egen terminologi nog skulle kunna kalla demonisk. Nu vill jag inte använde mig av hennes terminologi och vill absolut inte uttala mig om vad som är "demoniskt" eller inte. Men avgrundslikt mörker kallar jag det gärna.

Att "frälsas"" från New Age till en sådan mörk fundamentalism är som att "frälsas" från beroende av cider till - beroende av heroin.

Tyvärr är hon inte endast beroende av det - hon säljer det också vidare. Tragiskt öde. förvisso.

No comments:

Post a Comment