Tuesday, January 24, 2012

Monica Sjöö om New Age och kanaliserade budskap

Nu när jag har skrivit en hel del om teosofi och näraliggande ämnen kan jag kanske passa på att länka till Monica Sjöös "New Age Channelings - Who or What is being Channeled?" från 1998, som jag till min glädje upptäcker har lagts ut på nätet.

Monica Sjöö var gudinnetroende och feminist, och hade 1992 gett ut en bok med hård kritik mot New Age.

Missförstå mig inte - jag vill inte alls reservationslöst rekommendera den länkade pamfletten, men jag tycker den är intressant och värd att diskutera.

Några saker är värda att notera. Dels att hon faktiskt tar upp reella problem i den. Många "kanaliserade budskap" är förvisso reaktionära, patriarkala och ibland även åtminstone på gränsen till rasistiska. De avspeglar ofta en borgerlig världsbild, som paradoxalt nog läggs i munnen på entiteter från Sirius eller Tibet.

Men man bör inte svälja Monica Sjöös beskrivningar rakt av. Hon renodlar, hårdrar, ibland närmast karikerar.

Men bör också notera att Sjöö faktiskt verkar godta att det verkligen är något övernaturligt som kanaliseras. Hon målar upp en bild av livsfientliga andemakter, fyllda av ett glödande hat mot Gaia och Moder Jord.

På så sätt finns det vissa likheter med en del kristna fundamentalister, som ser kanaliserade budskap som resultatet av onda andemakters spel.

Man bör också notera den teknikfientlighet som går som en underström genom Monica Sjöös tänkande. Ibland får man intrycket att hon ser all teknik som utvecklats efter patriarkatets uppkomst som i grunden ond.

Hennes program ser nästan ut att vara "tillbaka till neolitikum" - inte endast tillbaka till jämlikheten och gudinnetron utan också tillbaka till en förindustriell värld. Det sistnämnda är en åsikt jag inte delar.

Ironiskt nog ligger hennes pamflett nu på internet - ett resultat av en teknisk utveckling som hon själv ser som i grunden patriarkal.

Men oavsett kritiken tycker jag att hon definitivt ställer väsentliga frågor.

Jag återkommer till dessa om ett tag.

Erik Rodenborg 6/3 2011

No comments:

Post a Comment